Selasa, 24 April 2012

DONGENG ANAK RIAU BAHAGIAN 1


DONGENG 1.
Judul: Gergasi Yang Bodoh
Pengarang: Anonim
Dicerite Ulang oleh: Dra. ASMIDA, M.Pd


GERGASI YANG BODOH

Disebuah kampung, didalam hutan, tinggallah due orang kakak beradik. Mereke sudah tidak lagi mempunyai orang tue. Walau masih kecil, mereka sangat rajin bekerje. Kakak sangat sayang dengan adiknye, begitu pule dengan adik. Setiap pagi sebelum pergi mencari kayu dihutan, kakak telah mempersiapkan makanan untuk  adiknye dirumah, selain itu juge untuk dirinye kalau – kalau tak sempat balek makan. Maklumlah jarak antare tempat mencari kayu dan gubuk mereke sangat jauh. Selain mencari kayu, kakak juge bekerje  mengambek upah di ladang orang.
Suatu hari, saat kakak belum balek bekerje terdengar gemuruh dari kejauhan. Pohon – pohon  dalam hutan bergoyang kesana-kemari macam nak tumbang, begitu pule buah rambutan dan mempelam dekat gubuk ikut berjatuhan. Buah yang masak bereserakan ditanah sampai ketepi gubuk.  Selain itu dari kejauhan terdengar suare berdentum, tum, tum, tum, semakin lame semakin kuat bunyinye. Gubuk kakak beradik tadipun ikut terguncang.
Adik yang sedari tadi sedang belajar memainkan suling, tidak menyadari bahwe gergasi semakin dekat dengan gubuk.  Die asik belajar meniup suling yang terbuat dari buluh yang dibuatkan  kakak beberape hari yang lalu. Suling itu dibuat kakak dari buluh yang ade beberape pokok dekat belakang rumah. Kakak sangat pandai membuat alat musik, sebelumnye kakak juge telah membuat gendang dari kulit kambing hutan.
Biasenye sekali kali adik menengok keluar dari gubuk mereke yang tinggi dekat tepi hutan, menegok mane tau ade buah rambutan atau mempelam yang jatuh kene tiup angin. Lalu die turun hati-hati dari gubuk dengan bergantung pade tangge yang terbuat dari kayu. Adik akan mengambek buah-buahan itu lalu iye bersihkan kalau banyak sebahagian dijual sebagai pengganti beras. Tapi hari itu tidak, die sibuk aje mempelajari care meniup suling.
Saat gergasi sudah sampai didepan gubuk, adik yang terkejut menengok gergasi yang tinggi besar dibalik kopuk padi jatuh pingsan. Saat kakak balek dari bekerje petang hari die terkejut, ade jejak telapak kaki sangat besar menuju ke gubuk, kakak langsung mempercepat langkah kakinye pasti terjadi sesuatu dengan adik pikir kakak. Firasat kakak benar  isi gubuknye sudah berserakan, piring mangkok mereke yang hanye tige bijik tepelanting begitu pule dengan belange tempat memasak nasi dan gulai. “Aku telah kehilangan adikku” tangis kakak. Kakak menyangke adiknye telah tiade, die sangat bersedih, die terus menangis sambil memanggil-manggil adiknye. Rupenye adik hanye pingsan, berkat kuase Allah swt, adik tersadar kembali kakak sangat bahagia dan memeluk adik seakan tidak mau berpisah lagi.
Setelah minum air putih, dan adik sudah agak tenang diepun  menceritekan kejadian yang dialami saat kakak pergi bekerje. Mendengar cerite adik, sadarlah kakak bahaya yang akan mereka hadapi. Kakak yakin gergasi akan datang kembali dan memakan mereka. Sepanjang malam kakak berpikir keras, die yakin gergasi akan datang lagi. Malam itu  setelah adik tidur, kakakpun mengumpulkan beberape buah taka air tempat mereke biasenya mengumpulkan air dari sungai untuk keperluan sehari-hari. Taka itu ditutupnye dengan daun keladi kemudian diikatnye. Setelah selesai kakakpun meletakkan kedue taka tadi dekat pintu gubuk mereke. “Besok pagi-pagi sekali sebelum ayam berkokok aku dan adik harus cepat-cepat meninggalkan gubuk ini, dan pergi keseberang sungai”, pikir kakak.
Setelah mempersiapkan bekal untuk mereka keseberang, kakakpun membangunkan adiknye.
Kakak: dik, bangunlah kite akan pergi keseberang sungai, panggil kakak berkali-kali.
Adik: bangun
Kakak: cepat bersihkan muke, kite harus segere ke seberang sungai jangan sampai gergasi datang kite belum pergi. Nanti  bawak, taka dekat pintu tu bawak satu, yang due lagi yang besar biar kakak yang bawak.
Setelah selesai mengisi perut dengan gulai sempedas ikan paweh dicampur dengan ubi, kakak dan adikpun bergegas pergi menuju sungai, tak lupe kakak membawe rebus pisang sebagai bekal kalau-kalau nanti kemalaman sampai ke gubuk mereke.
Kakak dan adik secepatnye menuju sungai, yang kebetulan tidak berape jauh dari gubuk mereke. Sesampai disungai, mereke langsung naik kesampan yang tetambat dekat pinggir sungai.  Sebelum menyeberang kakak tak lupe meninggalkan due buah taka yang besar yang telah ditutup dengan daun keladi dekat pokok kayu besar ditepi sungai.
Dikejauhan terdengar bunyi dentum kaki gergasi yang makin lame makin dekat, tum………tum…………..kakak dengan sekuat tenage  mendayung sampan biar cepat sampai keseberang. Ternyate benar setelah kakak menyurukkan sampan dekat pokok buluh yang banyak tejuntai ditepi sungai, gergasipun muncul die sedang mencari kakak beradik untuk dimakannye. Dari seberang sungai gergasi memanggil kedue beradik itu.
Gergasi: cung macam mane aku nak makan abang
Kakak: kesinilah, jawab kakak sambil melambaikan tangan
Gergasi: macam mane aku nak kesane……, aku tak pandai berenang…..
Kakak: ambek taka yang dekat pokok tu….., sudah itu kesinilah
Gergasi: iyelah cung
Gergasipun mengambil kedue taka tadi dan mulai menyeberang sungai sesampai ditengah sungai, gergasi mulai lagi memanggil kakak
Gergasi: cung, macam mane supaye aku cepat sampai dekat ocung, aku udah lapar mau memakan ocung dan adik ocung
Kakak: (setelah memperkirekan tempat yang paling dalam atau lubuk) berujar “  sekarang tembuk kan taka tu… (pekik kakak)”
Gergasi: ape cung…..
Kakak: tembuk kan taka tu…kuat - kuat (pekik kakak)
Gergasi: iyelah cung.
Gergasipun menembuk tutup taka tu, lalu masuklah air kedalam taka yang gelebuk…gelebuk…. akhirnye Gergasipun mati tenggelam.
Dengan memakai sampan  kakak dan adikpun balek ke gubuk mereke.

SEKIANLAH

Tidak ada komentar:

Posting Komentar