Selasa, 24 April 2012

DONGENG ANAK RIAU BAHAGIAN 1. Mak Handi dan pak handi bahagian 1








DONGENG 3.
Judul: Mak Handi dan Pak Handi (Bahagian 1)
Pengarang: Anonim
Dicerite Ulang oleh: Dra. ASMIDA, M.Pd
Staf Pengembangan PLS Dinas Pendidikan Pekanbaru


MAK ANDI DAN PAK ANDI

 Seperti biase pagi-pagi mak handi (panggilan pak handi pade istrinye) membangunkan lakinye untuk menengok lukah yang telah dipasang beberape hari yang lalu disungai, mane tau sudah ade ikan yang terperangkap dilukah pikir mak handi.
Mak handi: oi pak handi pegilah kesungai tengok lukah yang kite pasang semalam, mane tau udah ade ikan yang masuk kedalam lukah dapat juge untuk lauk kite makan siang kalau banyak baru kite jual separohnye, ujar mak handi bekali-kali.
Akhirnye karena sudah beberape kali dibangunkan istrinye pergi jugelah pak handi kesungai menengok lukah yang telah dipasang. Sesampai disungai pak  handipun mengangkat lukahnye, yang sudah penuh berisi ikan. Tapi dasar pak handi bodoh yang sukenye bermalas-malasan, ikan yang ade dalam lukah disangkenye semue sampah daun yang telah busuk. Diepun langsung menuangkan ikan ketanah sambil marah-marah
Pak handi: itulah mak handi, disuruh juge aku menengok lukah padehal isinye sampah, kemudian pak handipun memasang lagi lukahnye setelah itu diepun langsung balek kerumah. Mak handi yang dari tadi bolak balek menunggu pak handi langsung menyambutnye.
Mak handi: banyak isi lukah kite pak handi
Pak handi: mane pulak itulah mak handi, disuruh juge aku kesungai menengok lukah padehal isinye sampah, sungut pak handi
Mak handi: diam aje mendengar cerite lakinye. Tak mungkin sudah beberape hari ikan tak ade yang masuk pikir mak handi.
Namun setelah beberape kali kejadian itu, akhirnye mak handi pergi sendiri menengok lukah disungai. Betul dugaan mak handi dimane-mene berserakan bangkai ikan paweh dengan sigap mak handi mengambek yang masih bagus, tak sadar hampir satu baskom besar ikan didapat mak handi pagi itu.
Sesampai dirumah, pak andi yang baru bangun tidur langsung tekejut menengok bininye banyak membawe ikan diepun teheran –heran. Tapi sebelum pak handi becakap mak handi dengan geram memarahi lakinye.
Mak handi: Pak handi bebal inilah ikan yang dikau sangke sampah tu yang bangkainye berserak dekat sungai. Ini aku ambek yang agak bagus ucap mak handi langsung kedapur.
Pak handi : temenung tak dapat becakap lagi, die memang salah tidak teliti menengok isi lukah. Pak handipun pergi kedapur menolong bininye membersihkan ikan, sudah tu diepun ketanah mengambek buah pengie untuk dicampurkan ke gulai sempedas yang bumbunye sedang disiapkan  mak handi.
Akhirnye gulai sempedas ikan dan pengie masak, mereke due laki binipun makan dengan lahapnye, maklum dari pagi belum ade yang mengganjal perut. Tak terase gulai dalam belange tinggal separuh. Sebelum berangkat kerje mencari upah diladang, mak handi bepesan.
Mak handi: nanti tengok lauk dibelange tu, jangan sampai di makan kucing itulah lauk kite untuk malam. Kemudian mak handipun pergi bekerje. Sedangkan pak handi tegeletak kekenyangan langsung tetidur.
Haripun menjelang petang tak seperti biasenye hari itu mak handi lambat balek. Pak handi yang baru bangun tidur pun sudah mulai lapar lagi. Sekejab-kejab die menengok keluar menunggu mak handi.
Pak handi: lamenye mak handi ni balek aku sudah lapar sambil tangannye mulai membukak belange yang berisi gulai untuk mereke makan malam. Haripun sudah mulai gelap, pak  handi tak kuat lagi menahan lapar, diepun mengambek sepotong ikan dan pengie lalu dimakannye
Pak handi: sedap gulai sempedas mak handi ujar pak handi sambil tangannye mengambek sepotong lagi akhirnye gulai dalam belange habis dimakan pak handi yang congok dan pemalas itu.
Pak handi: hilir mudik mencari akal agar tak kene marah dengan bininye. Aku pasti kene marah, tadi aku sudah berjanji menjage lauk. Tibe-tibe pandangan pak handi tertuju kepade kucing yang duduk manis dekat tepi dapur. Akal jahat pak handi keluar, diepun mengambek kucing dan menelungkupkan belange kekepale kucing. 
Setelah agak malam mak handi pun balek, die sangat penat seharian bekerje diladang orang. Sekali ini ladang yang dikunjunginye agak jauh, itulah sebabnye die lambat sampai dirumah. Perutnyepun dah sangat lapar. Tapi alangkah tekejutnye mak handi menengok belange yang berisi gulai sempedas ikan didapur tak ade lagi. Iyepun menayekan dengan pak handi kemane perginye gulai sebanyak itu.
Dengan bersandiwara pak handipun menunjuk kekucing yang telah memakan semue ikan. Kerene sangat penat dan lapar mak handi pun tak sempat berpikir lagi, die langsung memukul kucing kesayangannye dan mencampakkan dari atas rumah ladang mereke yang tinggi.
Kucing: sesungguhnye aku tidak ade makan gulai tu, sakit perutlah pak handi yang telah berbohong tu. Ucap kucing sambil pergi menjauh dari rumah.  Sedangkan dengan mak handi kucing tidak marah, die tau mak handi sangat penat dan lapar balek dari bekerje.

SEKIANLAH
Sampai jumpe edisi pak handi dan mak handi bahagian 2

Tidak ada komentar:

Posting Komentar